۱ - ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺣﻮﺯﻩ ﻭﺍﮊﮔﺎﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺎﻱ ﻛﻼﺳﯽ .
۲ - ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎﺯﻱ، ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ
ﻧﻮﻋﻲ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻛﻼﺳﻲ.
۳ - ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺑﻨﺪ ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ :ﺑﻨﺪ
ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮﻱ ﻛﻪ ﭘﺎﻱ ﺗﺨﺘﻪ
ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻡ ﺑﻨﺪ ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﺍﺯ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻏﻴﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﺘﻦ ﻫﺎﻱ
ﺧﻨﺪﻩ ﺩﺍﺭ.
۴ - ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﻧﺸﺎ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺩﺭﺱ.
۵ - ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﻧﺸﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ.
۶ - ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻧﻘﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻧﺸﺎ .
۷ - ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﺨﺼﻮﺹ
ﺩﺭﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ.
۸ - ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻫﺎﻱ ﻭﺍﮔﺮﺍ.
۹ - ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﻤﺎﻡ.
۱۰ - ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺩﺭﺱ ﺍﻧﺸﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺭﻭﺱ .
۱۱ - ﺣﺲ ﮔﯿﺮﯼ ‏( ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺣﺲ ﻧﻮﺷﺘﻦ
ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺳﺎﺯﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﺩﺍﻧﺶ
ﺁﻣﻮﺯﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﭘﺨﺶ ﺻﺪﺍ ﯼ : ﻣﻮﺯﯾﮏ
،ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ، ﺑﺎﺩ ،ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ......
۱۲ -ﻣﻌﻠﻢ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﻧﺸﺎ
ﺑﻨﻮﯾﺴﺪ. ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﮐﺎﺭ ﺍﻧﺸﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ
ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ
ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﮑﻨﺪ.
۱۳ -ﺍﻧﺸﺎ ﺷﻔﺎﻫﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺩﺭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺍﻧﺸﺎ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ
ﺑﺎﺷﺪ.
۱۴ -ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ
ﻧﻮﺑﺖ ﭼﻨﺪ ﺟﻤﻠﻪ ﯼ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ
ﺑﺪﻫﺪ.
۱۵ - ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ
ﺧﻮﺍﻧﯽ ،ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ
ﺳﻨﯽ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ.
۱۶ -ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﺮﻭﺳﮏ ﻫﺎﯼ ﺩﺳﺘﯽ
ﻭﺍﺟﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻫﺎﯼ ﻋﺮﻭﺳﮑﯽ ﺩﺭ
ﮐﻼﺱ.
۱۷ - ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﻫﺎ، ﺳﻤﺒﻞ ﻫﺎ ،
ﻧﻤﺎﺩﻫﺎ .
۱۸ -ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺑﺤﺚ ﻭﮔﻔﺘﮕﻮ ﺩﺭ
ﺳﺎﯾﺮ ﺩﺭﻭﺱ ‏( ﻫﺪﯾﻪ ﻫﺎ ،ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﻢ ،ﺗﺎﺭﯾﺦ
ﻭ... ‏)ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺍﻧﺸﺎ
ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺷﻮﺩ.
۱۹ -ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ
ﻫﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﮐﻨﯿﻢ.
۲۰ - ﺗﺼﺎﻭﯾﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ ﻭﺩﺭ
ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﮐﻼﺱ ﺩﺭﺱ ﺑﺤﺚ ﻭﮔﻔﺖ
ﻭﮔﻮ ﮐﻨﯿﻢ.
۲۲ -ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ
ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ
۲۳ - ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﺜﺮﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺍﺩﺑﯽ ﻭ
ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺷﻮﺭ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺩﺭ
ﮐﻼﺱ
۲۴ -ﺑﺮﺩﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﺍﻣﻦ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻭ
ﮔﺮﺩﺵ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ
ﺑﻌﺪ
۲۵ -- ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻠﻬﺎ ﻭ ﮐﻼﻡ
ﻫﺎﯼ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ.
۲۶ -ﺩﺍﺩﻥ ﺗﺼﺎﻭﯾﺮ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎ ﻭ ﺍﻧﺸﺎﯼ
ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺼﺎﻭﯾﺮ ﻭ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻫﺎ
۲۷ -- ﺗﻬﯿﻪ ﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻦ
ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﺩﺑﯽ ﺍﺭﺯﺵ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.